Rosta Kocman

Jmenuji se Rosťa Kocman. Pracuji v PR agentuře pro velmi významnou IT firmu. Žiju v Praze a o víkendech občas ve Velkých Pavlovicích. Mé zájmy a končíky pochopíte při čtení tohoto blogu...

Moje fotka
Jméno:
Místo: Prague, Czechia

neděle, května 07, 2006

Nevěřte návodům, aneb výměna přední žárovky

Je sobota dopoledne, docela hezky, takže se odhodlám k pravidelnému rituálu – jdu ven postarat se o auto. Tentokrát to nemůže skončit tak, že budu chvíli uvažovat o tom, kam umístím anténu pro GPS a kam držák na PDA, ale musím vyměnit pravou přední žárovku pro normální světla (v manuálu tlumené, jak je definuje současný a budoucí zákon o provozu na pozemních komunikacích nevím a ani to v té záplavě paragrafů hledat nebudu).

Mám Renault Mégane II (www.rostman.cz/megane) a určení pravého předního světla se pro pozdější příběh ukáže rozhodně jako důležité. Nejdříve ale musím koupit žárovku, náhradní už nemám. Kousek mám Autoavant (http://www.autoavant.cz/), kde mají v sobotu otevřeno až do 14 hodin, což u Renaultu rozhodně není běžné.

Tento podnik vypadá jako vzpomínka na socialistickou Mototechnu, ale jsem s ním spokojený – udělali mi vždy vše co jsem potřeboval, nikdy jsem neměl důvod jet do jiného servisu kvůli nespokojenosti s jejich službami a objednací i čekací doby jsou ve srovnání s jinými servisy Renaultu v Praze velmi dobré.

Nicméně teď se mi pokusili prodat celou žárovkovou sadu. Nevím, jestli absolvovali školení u McDonnalda, ale zatímco k BigMacu je logické nabízet i nápoj nebo salát, zákazník co chce nějakou konkrétní žárovku asi chce jen ji a ne celou sadu.

Návod nepomůže už na začátku
Z návodu se dozvíte, že přístupový otvor při výměně žárovek je v podbězích. Majitelé starších aut nebo jiných značek to značně překvapí, ale Mégane mám už třetím rokem a na francouzskou logiku jsem si zvyknul. V manuálu je také poznámka: Avšak vzhledem k omezenému přístupu vám doporučujeme, abyste si nechali výměnu žárovek provést u svého zástupce RENAULTU. Pokud by vás zajímalo, kolik taková výměna stojí, tak hodinové sazby u Renaultu se pohybují nad 700 Kč, žárovka vyjde na přibližně 200 a dobrý technik se tím aspoň půlhodinku zabývat bude.

Jednou už jsem to absolvoval, takže teď jsem se rozhodl vyměnit si žárovku sám. Poprvé jsem to taky zkusil, ale i když jsem maximálně vytočil kolo, nedokázal jsem se rozumně dostat do prostoru za světly. Ruku tam totiž musíte strčit skoro celou a pak poslepu sundat kryt, oddělat pružinu, která drží úchyt, vytáhnout žárovku, vyndat ji, nejlépe s pomocí šroubováku, dát novou žárovku a vše umístit na své místo. Tento pokus vás spolehlivě přivede do servisu.

Jenže později, když jsem měnil kola, jsem si všimnul, že jeli předek zvednutý, do podběhu se dostane poměrně pohodlně. A když podle ilustrace v manuálu vytočíte kolo, dostanu tam dobře ruku i já. Použití heveru by ale v manuálu mělo být doporučeno! Technik v servisu mi říkal, že na výměnu žárovek mají speciální školení. Po dnešku mám pocit, že alespoň to pro pravé světlo bych jim už dokázal vymyslet taky.

Návod vlastně nepomůže vůbec…
Dnes jsem tedy zvednul heverem předek. Po sundání krytky jsem zasunul ruku do útrob Mégane. Než ji tam celou dát (tak hladce to zase nejde), máte čas přemýšlet o tom, jakým způsobem by se asi zlomila, kdyby auto z heveru spadlo a vy tam tu ruku pořád měli. Po pár sekundách vás to ale přejde, uvědomíte si, že byste bolestí omdleli tak rychle, že to je vlastně jedno :-) V servisech je auto při výměně zvednuté na plošině, takže je to bezpečné. Technik se mi poprvé snažil tvrdit, že sundávají i kolo. To podle mě není nutné, i když je to asi pohodlnější.

Když jsem ruku dostal tam, kam jsem potřeboval (otevřete si kryt motoru, můžete se škvírami dívat, kde máte ruku), sundal jsem krytku a dle návodu se pokoušel uvolnit pružinu. Po pár minutách jsem byl rozhodnutý se vzdát a potupně odjet s lehce uvolněnou žárovkou do servisu, když jsem se rozhodl, že si odpočinu, vyndám ruku a zkusím to znovu.

Heuréka!
Hlavu jsem strčil do motorového prostoru, abych se pořádně podíval, jak pružina drží a nevěřím svým očím – když uvolním trubku pro vodu do ostřikovače z držáku, přetáhnu pár hadiček na jiné místo, tak se uvolní dost prostoru pro přístup oběma rukama ze shora. Z levé ruky tam sice strčíte jen prsty, zatímco pravou po zápěstí, ale pro pohodlné sundání pružiny to stačí, stejně jako pro vyndání žárovky. Proč tohle sakra není v návodu?

Teď už jsem žárovku vyměnil (držela ale pevně, musel jsem použít šroubovák), správně umístil pružinu, vrátil krytku a vyzkoušel, že všechno funguje. Nedokážu si představit, že bych to vše dokázal původním otvorem. Na to je asi potřeba opravdu školení a trénink a spousta božské trpělivosti (touto vlastností údajně nedisponuji).

Takže už zbývá jen všechno pečlivě nafotit, abych mohl dát návod na své stránky věnované Renaultu Mégane (www.rostman.cz/megane). Skvělý pocit z toho, jak jsem vyzrál na manuál mi trošku zkazil pohled na levé světlo (tam je zezadu baterie, takže se tam tak pohodlně jako k pravému nedostanu). Ale uvidím, až to budu muset řešit. Jsem teď zase o něco chytřejší. A povzdech k Renaultu nakonec – proč je hever umístěný tak, aby se muselo vyndat i rezervní kolo? Asi příští příspěvek věnuji soupisu toho, čemu říkám francouzská logika…

20 Comments:

Anonymous Anonymní said...

To, že jsou Renaulti veskrze špatně navržená auta jsem tušil dávno. Ale že dokáží takhle zmrvit i přístup k žárovce by mě nenapadlo. Už ti začala zlobit elektronika? Nemyslím to, že napíše error a musíš do servisu. Spíš mnoho samoopravitelných chyb, kdy někdy nefunguje senzor tlaku v pneumatikách, druhý den elektrické stahování okýnek a třetí den shuffle na CD přehrávači, přičemž problém leckdy zmizí, aniž by ho někdo opravoval?

7:06 odp.  
Anonymous Anonymní said...

zdravim, vymena je mazec, jeste jsem se k tomu poradne nedostal, jen jsem anhlidnul na dirku a moc super, stihlou ruku mam,vejdu se tam,,,jen se chci co nejdrive podivat jak tam drzi ta pruzina a kam s ni vlastne,,,,bojim se, aby mi sla zpatky,,,,uz papap prasky na trpelivost a sobotni dopoledne, to bude skvele ztraveny,,,,ty foto na tvem odkaze jsou nefunkcni ,jsou nejak ziskat?diky za odpoved, icq 316 660 138

4:54 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Zdravim,

ja uprimne nevim, co tu vsichni maji problem s vymenou zarovky? Sam mam megane II sedan, rok vyroby 2005, a zarovku menik klasickym zpusobem. Otevre kapotu, strcim ruku za svetlomet, odsroubuji cernou krytku, uvolnim zarovku ze svetlometu (je tam takova packa), vytahnu zarovku, dam novou. Za dve minuty vymeneno.

11:56 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Moje zkušenost - výměna ve značkovém servisu (Renault Zličín) světo u řidiče 3 minuty a zdarma, žárovku jsem měl vlastní. To samé v Renaultu Pardubicích.

12:23 odp.  
Anonymous Anonymní said...

ahoj, taky jsem pokoušel o výměnu přední žárovky, ale po hodině úpornýho boje, odřených prstů a naprosto zkažený náladě jsem to vzdal... dělal jsem to navíc v zimě, takže možný neúspěch mohl způsobit mráz, který mi snížil cit v prstech a navíc zima a plasty se taky obecně nemají moc v lásce. po týdenní pauze to zkusím znovu, tak se snad zadaří. dával jsem to na hever, ale tentokrát omrknu i ten přístup od motoru...

11:39 dop.  
Anonymous Anonymní said...

S výměnou skrz podběh už nemám problém, co máte všichni s heverem netuším - je to naprosto k ničemu. Pohoda. 30s pravé světlo, 1-2minuty levé (je tam bůhví proč přepážka navíc, takže výrazně míň místa). Co je ale naprosto špičková věc je výměna žárovky směrového světla. Zkoušel jsem pouze pravou stranu a to je taková zhovadilost, že jsem to vzdal. V servise to řeší následovně: zvednout - nárazník pryč - světlo pryč - výměna žárovky - všechno zpět a kontrola seřízení světel. No celkem sranda.

4:34 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Zdarec lidicky...
Takze kdo tvrdi, ze vymeni zarovku u ridice do 2 minut, tak mu zaplatim cestu a dam jeste petikilo! Ale za kazdou minutu navic mi da kilco, kdo to bere?
.. dojel jsem a prej.. nesviti ti svetlo. OK, tak sobotni vecer v telce baka posrana Talentmania,, tak jdu na to.. oddelam kritku (super kousek plastu, uz se tesim az mi to nekdy odejde v zime) sahnu, zjistim ze asik nekde bude problem, protoze mam co delat abych tam strcil ruku (pokud mate doma nakou patnactiletou slecnu tak by to mohlo jit), kdyz uz kleknu na kolena jaks taks tam ruku strcim, oddelam napajeni anaskytne se dalsi problem.. a ta pruzina je jako kde?! Nic jsem nenasahal (jinak vyndavani ruky asik dalsi 30s navic). Asik po 20 minutak uz dosel i otec za mnou do garaze a zacal si ze me delat docela srandu, tak sem mu rekl at to zkusi a najednou.. AHA! no nakonec sme si u toho asik jeste pul hodinky popi*ovali, nacli jsme si vinko a rozhodli se to nechat na zitrek rano. Jestli se mi to nepodari tak budu asik v servisu hodne nasranej a budu jim tam picovat, tak pak pisnu kolik za to budou chtit v Brne.. :D

9:53 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Ten kdo vymyslel tenhle system vymeny by mel viset!!!

6:47 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Měnil jsem obě potkávací žárovky. Bylo hotovo za 10 minut. PRAVÁ - vytočit kola sundat víčko v podběhu - sundat kryt žárovky a vytáhnout žárovnu - z motorového prostoru odpojit žárovku pomocí šroubováku potom připojit novou a opět z podběhu zacvaknout do světlometu a zavíčkovat. LEVÁ - vytočit kola - oddělat víčko v podběhu - odmontovat kryt a vyměnit žárovku - jsou tam delší dráty, takže je v otvoru viděta dostanete se tam oběma rukama. Měl jsem z toho hrůzu, ale byla to brnkačka. V servisu chtěli za výměnu 450,-Kč kokoti.

5:29 odp.  
Anonymous Sagi said...

Právě jsem vyměnil žárovku v pravém světlometu. Je tam dobrý přístup jednak tím, že víčko v podběhu je široké oproti víčku u levého kola a jednak tím, že zeshora od motoru jde uhnout hadici od ostřikovače a pak tam jde strčit celá ruka a je tam i dobře vidět.
Mluvím o Meganu 2 r.v.2004, benzín. U jiných generací anebo nafťáků to může být jinak.
Šlo to v pohodě až do doby, kdy jsem musel uvolnit kovovou pružinu co jistí žárovku, tu jsem musel vyndat úplně, protože vyklopit nešla. Celá tahle operace trvala 30 minut a dělal jsem to poprvé.
Upřímně se ale děsím až praskne žárovka v levém světlometu (u řidiče). Tam zeshora totiž není ani přístup ani vidět. A víčko v levém podběhu je kulaté a malé jak víčko od solviny.

12:53 odp.  
Anonymous Anonymní said...

To je moc hezká historka, ale já bych sundal kolo hned...Ostatně nejpohodlnější způsob je sundat Masku a světlo člověk chytne do ruky úplně celé a když oddělá zmiňované hadičky a další maličkosti, je u té pružiny hned... Zabere to 10 minut a je to v cajku ;) ...

1:07 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Ahoj všichni. Výměna žárovky u předních světel je horor. Ti co tvrdí že výměna je za pět minut hotová jsou podle mě prcci kteří mají kolem 150 cm a krátké ruce. Já mám 190 a i když jsem měl vytočené kolo a auto na heveru tak jsem měl ruku zkroucenou tak že na ní mám modřiny. Žárovku jsem poslepu vyndal ale vypadla pružinka a nekecám hodinu jsem to tam dával zpět. Jednalo se o levé světlo. Není tam vidět a strkat hlavu mezi kolo a blatník jsem zavrhl jako sebevraždu. Takže nakonec jsem sundal kolo a pak to trvalo minutu. Viděl jsem co dělám a vše klaplo. Po dvou hodinách jsem měl modřinu na ruce jak jsem ji tam pořád tlačil do toho mini otvoru. Příště rovnou sundám kolo a bude to bez problémů. Děsím se až odejde jiná žárovka než ta hlavní. Všem přeji aby nikdo nikdy nemusel měnit žárovky.

11:19 dop.  
Anonymous Anonymní said...

Taky přidám zkušenost. Žárovky v tlumených světlech měním ze zhora. Většinou mně vydrží tak 1/2 roku. Po získání praxe to je tak na těch 10 min. práce. Poprvé to byla skoro hodina.
Teď jsem ale měnil žárovku v levém předním blinkru. Nepřeji to nikomu. Zvítězil jsem asi po 1,5hod. s pořezanou a omačkanou rukou od všech těch přepážek. Jde to jedině s podběhu a druhou rukou si pomáhat ze zhora.

10:22 dop.  
Anonymous Anonymní said...

Měl jsem Wartburg,Škodovku, Opla a teď Clio 3, to co žabožrouti vymysleli to opravdu nemá chybu, všechny problémy s výměnou žárovek uvedených v komentářích nade mnou,
s rezervním kolem pod autem, popelníkem za zadkem a při dešti zaflákanými 5 dveřmi a oknem od sebe samého to opravdu je neskutečné a to jej mám teprv 1/2 roku takže další poznatky které mi čekají, již teď mi nahánějí hrůzu. Ale jedno už vím jistě od francouzkého auta rychle pryč.

10:59 dop.  
Anonymous Anonymní said...

jasné treba si ponadávať ,ale nie na renaulty ale na vlastnú hlúposť.Výmena žiaroviek na megane nie je žiadna atomová fyzika.Dve min. a hotovo.len treba použiť trošku rozum.Po odtiahnutí potrubia ostrekovača vám tam ostane dosť priestoru aj napohár s pivom.Na strane vodiča ak už vám tam fakt nevojde ruka ,treba vybrať baterku ale to už je vážne na obrie ruky.A ten anonymus čo prepláca cestu a dáva pětikilo :príď ku mne do TV a naučím ťa to.Ešte si aj vypijeme.Maroš

6:42 odp.  
Blogger Unknown said...

Jednoduse povolim koko zvednu auto sundam kolo. Vyndam krytku podbehu nebo celou přední část podbehu. Sundam krytku h7my odpojim h7 odklopim drátek co ji drží ve světle. Vyndam h7 dam novou priklopim dratkem zapojim dam krytku podbeh koko a hotovo. 10 minut jedna žárovka a u spolujezdce to jde od motoru...

8:52 odp.  
Blogger Unknown said...

Jednoduse povolim koko zvednu auto sundam kolo. Vyndam krytku podbehu nebo celou přední část podbehu. Sundam krytku h7my odpojim h7 odklopim drátek co ji drží ve světle. Vyndam h7 dam novou priklopim dratkem zapojim dam krytku podbeh koko a hotovo. 10 minut jedna žárovka a u spolujezdce to jde od motoru...

8:53 odp.  
Anonymous Anonymní said...

ZDRAVIM POPRVÉ POŘEZANE RUCE A KYBLNERVU V PR. . . .PODRUHE UŽ LEPE TAK DESET MINUT ,TO VŠE BEZ SUNDÁNÍ KOLA PODBĚHEM.POSTRACENE OBĚ UCHYTOVE PRUŽINKY,NAHRAZENY NOVOU HOUBIČKOU NA MYTÍ NADOBÍ,MOHU DOPORUČIT DRŽÍ VYBORNĚ.

8:09 odp.  
Blogger Unknown said...

Taky mám své zkušenosti, při druhé výměně se mi podařilo vylomit parabolku a svítí mi to pod 45° nahoru, tenhle megane je prostě hrozně navrženej, co jsem koukal, u 1čky pohoda, u trojky stačí povolit dva šrouby a je to hned, u 4ky (Pokud už nemáte LED, což bych asi volil) je to taky celkem pohoda.

10:26 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Ahojky Největší sranda je že jsem si to i nafotil a ten čtverhranný rámeček s žárovkou v mém Megan u nemá žádnou viditelnou a nahá máta telnou pružinu a otočit určitě nejde všechno je to ztuhle bojím se že něco určitě urvu

3:40 odp.  

Okomentovat

<< Home